SKĄD SIĘ BIORĄ PRODUKTY EKOLOGICZNE
Ogólnopolski Program Edukacyjny Głównego Inspektoratu Sanitarnego
i Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi
W bieżącym roku szkolnym nasze przedszkole po raz drugi przystąpiło do realizacji Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”.
Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Główne założenia programu to:
- zrozumienie, czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
- kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
- propagowanie zdrowego stylu życia,
- zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno-zdrowotnych.
Grupy 0A, 0B, 0C oraz „Misie” wzięły się z zapałem do pracy i z początkiem października rozpoczęliśmy realizację projektu edukacyjnego pod tym samym tytułem:
Cykl zajęć SKĄD SIĘ BIORĄ PRODUKTY EKOLOGICZNE?, pozwolił na:
- Przybliżenie wiadomości z wykorzystaniem filmu „Skąd się biorą produkty ekologiczne?ˮ, nt.:
- skąd się bierze produkt zdrowy i wysokowartościowy,
- jak go można poznać w sklepie (znaczek „Eko”) i przyrządzić jak najlepiej,
- ciekawych zagadnień o naturalnym jedzeniu.
- Rekonstrukcję PIRAMIDY ZDROWEGO ŻYWIENIA I STYLU ŻYCIA oraz wspólną analizę jej zawartości (karty pracy, puzzle).
- Utrwalenie prawidłowych nawyków żywieniowych oraz higieny mycia rąk, poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych z wykorzystaniem planszy, prezentacji oraz tematycznych piosenek: „ZDROWA ŻYWNOŚĆˮ, „PIRAMIDA ŻYWIENIAˮ.
Dzieci z dużym zaangażowaniem wzięły udział w zajęciach kulinarnych – przygotowanie zdrowych kanapek oraz sałatek z ekologicznych produktów – „Z TEGO WNIOSEK JEST LOGICZNY, ŻE WYBIERAM PRODUKT EKOLOGICZNY!ˮ
Przygotowały również inscenizację wiersza Jana Brzechwy pt.: „Na straganie”.
Na zakończenie zajęć dzieci przygotowały opaski ze znaczkiem EKO, wykonały wspólną pracę plastyczną „EKOLUDKI” oraz nadały sobie nowe ,,EKO imiona”.
Zdobyta wiedza i umiejętności z pewnością przyda im się w codziennym życiu.
TEMATYKA realizowanych zajęć:
„SKĄD SIĘ BIORĄ PRODUKTY EKOLOGICZNE?”
- Poznanie niskoprzetworzonych produktów ekologicznych i zachęcenie do ich rozpoznawania i spożywania – film edukacyjny „Skąd się biorą produkty ekologiczne.
- Wdrażanie do zdrowego stylu życia.
- Wyrabianie właściwych nawyków w zakresie higieny.
- 3 kroki ku prawidłowym nawykom żywieniowym.
„ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM!”
- Zapoznanie dzieci z PIRAMIDĄ ZDROWIA – pożądanym modelem zdrowego odżywiania.
- Zapoznanie dzieci z produktami ważnymi w ich diecie.
- Podjęcie przez dzieci decyzji o zmianie nawyków żywieniowych.
„KAŻDY PRZEDSZKOLAK DOBRZE WIE, JAK ZDROWO ODŻYWIAĆ SIĘ.”
- Poznanie niskoprzetworzonych produktów ekologicznych i zachęcenie do ich rozpoznawania i spożywania: Jestem EKO – Jesteś EKO.
- Zapoznanie dzieci z zasadami racjonalnego odżywiania oraz z różnymi opakowaniami żywności: Z tego wniosek jest logiczny, że wybieram produkt … EKOLOGICZNY!
„Z PIRAMIDĄ ŻYWIENIOWĄ ZA PAN BRAT.”
Dziecko:
- rozumie piramidę żywieniową;
- wie, jakie produkty żywieniowe należą do konkretnych grup spożywczych;
- wskazuje na zdrowe i niezdrowe pokarmy;
- wie, jak dbać o higienę osobistą;
- wie, jak ważny jest sport;
- wie, czym są witaminy, białka, cukry, węglowodany.
„W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH.ˮ
- Kształtowanie postawy prozdrowotnej.
- Ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
- Uświadamianie związku pomiędzy zdrowym odżywianiem a funkcjonowaniem organizmu.
- Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie.
- Rozwijanie aktywności ruchowej.
Zachęcamy wszystkich do promowania ZDROWEGO stylu życia!
Grupa 0A
Grupa 0B
Grupa 0C
Grupa „MISIE”