Ogólnopolski Program Edukacyjny „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”
W bieżącym roku szkolnym 2024/25, nasza szkoła po raz czwarty przystąpiła do realizacji Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”.
Celem programu było zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Głównym założeniem programu było:
· zrozumienie, czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
· kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
· propagowanie zdrowego stylu życia,
· zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno-zdrowotnych.
Grupa 0A oraz grupa LISKI wzięła się do pracy i z początkiem lutego rozpoczęła realizację projektu edukacyjnego pod tym samym tytułem: „SKĄD SIĘ BIORĄ PRODUKTY EKOLOGICZNE?”.
Cykl zajęć SKĄD SIĘ BIORĄ PRODUKTY EKOLOGICZNE? pozwolił na:
- Przybliżenie wiadomości z wykorzystaniem filmu „Skąd się biorą produkty ekologiczne?ˮ, nt.:
- skąd się bierze produkt zdrowy i wysokowartościowy,
- jak go można poznać w sklepie (znaczek „Eko”) i przyrządzić jak najlepiej,
- ciekawych zagadnień o naturalnym jedzeniu.
- Rekonstrukcję PIRAMIDY ZDROWEGO ŻYWIENIA I STYLU ŻYCIA oraz wspólną analizę jej zawartości (karty pracy, puzzle).
- Utrwalenie prawidłowych nawyków żywieniowych oraz higieny mycia rąk, poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych z wykorzystaniem planszy, prezentacji oraz tematycznych piosenek: „ZDROWA ŻYWNOŚĆˮ, „PIRAMIDA ŻYWIENIAˮ.
Zdobyta wiedza i umiejętności z pewnością przyda się dzieciom w życiu codziennym.
TEMATYKA realizowanych zajęć:
„SKĄD SIĘ BIORĄ PRODUKTY EKOLOGICZNE?”
- Poznanie niskoprzetworzonych produktów ekologicznych i zachęcenie do ich rozpoznawania i spożywania – film edukacyjny „Skąd się biorą produkty ekologiczne.
- Wdrażanie do zdrowego stylu życia.
- Wyrabianie właściwych nawyków w zakresie higieny.
- 3 kroki ku prawidłowym nawykom żywieniowym.
„ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM!”
- Zapoznanie dzieci z PIRAMIDĄ ZDROWIA – pożądanym modelem zdrowego odżywiania.
- Zapoznanie dzieci z produktami ważnymi w ich diecie.
- Podjęcie przez dzieci decyzji o zmianie nawyków żywieniowych.
„KAŻDY PRZEDSZKOLAK DOBRZE WIE, JAK ZDROWO ODŻYWIAĆ SIĘ”
- Poznanie niskoprzetworzonych produktów ekologicznych i zachęcenie do ich rozpoznawania i spożywania: Jestem EKO – Jesteś EKO.
- Zapoznanie dzieci z zasadami racjonalnego odżywiania oraz z różnymi opakowaniami żywności:
Z tego wniosek jest logiczny, że wybieram produkt … EKOLOGICZNY!
„Z PIRAMIDĄ ŻYWIENIOWĄ ZA PAN BRAT”
Dziecko:
- rozumie piramidę żywieniową;
- wie, jakie produkty żywieniowe należą do konkretnych grup spożywczych;
- wskazuje na zdrowe i niezdrowe pokarmy;
- wie, jak dbać o higienę osobistą;
- wie, jak ważny jest sport;
- wie, czym są witaminy, białka, cukry, węglowodany.
„W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCHˮ
- Kształtowanie postawy prozdrowotnej.
- Ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
- Uświadamianie związku pomiędzy zdrowym odżywianiem a funkcjonowaniem organizmu.
- Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie.
- Rozwijanie aktywności ruchowej.
Zachęcamy wszystkich do promowania ZDROWEGO stylu życia!