W bieżącym roku szkolnym 2024/25, nasza szkoła po raz czwarty przystąpiła do realizacji Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego  „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”.

Celem programu było zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.

Głównym założeniem programu było:

· zrozumienie, czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,

· kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,

· propagowanie zdrowego stylu życia,

· zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o  nawykach higieniczno-zdrowotnych.

Grupa 0A oraz grupa LISKI wzięła się do pracy i z początkiem lutego rozpoczęła realizację projektu edukacyjnego pod tym samym tytułem: „SKĄD SIĘ BIORĄ PRODUKTY EKOLOGICZNE?”.

Cykl zajęć SKĄD SIĘ BIORĄ PRODUKTY EKOLOGICZNE? pozwolił na:

  • Przybliżenie wiadomości z wykorzystaniem filmu „Skąd się biorą produkty ekologiczne?ˮ, nt.:

          - skąd się bierze produkt zdrowy i wysokowartościowy,

          - jak go można poznać w sklepie (znaczek „Eko”)  i przyrządzić jak najlepiej,

          - ciekawych zagadnień o naturalnym jedzeniu.

  • Rekonstrukcję PIRAMIDY ZDROWEGO ŻYWIENIA I STYLU ŻYCIA oraz wspólną analizę jej zawartości (karty pracy, puzzle).
  • Utrwalenie  prawidłowych  nawyków  żywieniowych  oraz  higieny  mycia  rąk,  poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych z wykorzystaniem planszy, prezentacji oraz tematycznych piosenek: „ZDROWA ŻYWNOŚĆˮ, „PIRAMIDA ŻYWIENIAˮ.

Zdobyta wiedza i umiejętności z pewnością przyda się dzieciom w życiu codziennym.

TEMATYKA realizowanych zajęć:

„SKĄD SIĘ BIORĄ PRODUKTY EKOLOGICZNE?”

  •  Poznanie niskoprzetworzonych produktów ekologicznych i zachęcenie do ich rozpoznawania i spożywania – film edukacyjny „Skąd się biorą produkty ekologiczne.
  •  Wdrażanie do zdrowego stylu życia.
  •  Wyrabianie właściwych nawyków w zakresie higieny.
  •  3 kroki ku prawidłowym nawykom żywieniowym.

„ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM!”

  •  Zapoznanie dzieci z PIRAMIDĄ ZDROWIA – pożądanym modelem zdrowego odżywiania.
  •  Zapoznanie dzieci z produktami ważnymi w ich diecie.
  •  Podjęcie przez dzieci decyzji o zmianie nawyków żywieniowych.

„KAŻDY PRZEDSZKOLAK DOBRZE WIE, JAK ZDROWO ODŻYWIAĆ SIĘ”

  •  Poznanie niskoprzetworzonych produktów ekologicznych i zachęcenie do ich rozpoznawania i spożywania: Jestem EKO – Jesteś EKO.
  •  Zapoznanie dzieci z zasadami racjonalnego odżywiania oraz z różnymi opakowaniami żywności: 
    Z tego wniosek jest logiczny, że wybieram produkt … EKOLOGICZNY!

„Z PIRAMIDĄ ŻYWIENIOWĄ ZA PAN BRAT”

Dziecko:

  • rozumie piramidę żywieniową;
  • wie, jakie produkty żywieniowe należą do konkretnych grup spożywczych;
  • wskazuje na zdrowe i niezdrowe pokarmy;
  • wie, jak dbać o higienę osobistą;
  • wie, jak ważny jest sport;
  • wie, czym są witaminy, białka, cukry, węglowodany.

„W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCHˮ

  • Kształtowanie postawy prozdrowotnej.
  • Ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
  • Uświadamianie związku pomiędzy zdrowym odżywianiem a funkcjonowaniem organizmu.
  • Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie.
  • Rozwijanie aktywności ruchowej.

Zachęcamy wszystkich do promowania ZDROWEGO stylu życia!